saját vállalkozás indítása, üzleti terv, vállalkozás

7 lépés a saját vállalkozásod elindításához

Amikor valaki elhatározza – vagy az élet rákényszeríti -, hogy vállalkozást indítson, elsőre az is nehéz lehet, hogy hogy kezdjen bele. Beugrik egy csomó dolog, amit át kell gondolni hozzá, aminek utána kell nézni, vagy intézni kell… és pont a sok beugró gondolat lehet olyan ijesztő, hogy inkább elvetjük az ötletet.

Rendszerezzük egy kicsit a teendőket. Készítettem egy ún. check-listát, aminek csak végig kell haladni az egyes pontjain – így simán, egyszerűen. Kezdve az üzlet típusától, egészen az üzleti modellig a Te regionális környezetedben… nagyon nem könnyű ezt általánosan pontokba foglalni, olyanokba, ami mindenkinek működik, hisz rengeteg változója létezik. A legfontosabb – függetlenül a vállalkozás típusától – a rugalmasság! Kezeld rugalmasan és dobd félre, amikor már maguktól is sínen vannak a dolgok, intézendők, átgondolandók. De mint vezérfonal segíthet az első – egyben mindig a legnehezebb – lépésekben.

saját vállalkozás indítása, üzleti terv,  vállalkozás

1. lépés: Személyes értékelés

„Ismerd meg magad, és olyan munkát végezz, ami az erősségeidet hangsúlyozza. Boldog ember leszel!” /Sabrina Parsons/

Első lépésként elemezd magad, és a helyzeted. Miért akarsz vállalkozást indítani? A pénz, a szabadság, kiélni a kreativitásod, vagy valami más vezérel? Milyen képességekkel rendelkezel? Milyen iparághoz köthető a szaktudásod? Termékkel, vagy szolgáltatással szeretnél foglalkozni? Mit szeretsz csinálni? Mennyi tőkét tudsz „kockáztatni”? Napi 8 órás, vagy részidős vállalkozás lesz?

Az ilyen típusú kérdésekre átgondolt válaszok segíteni fognak leszűkíteni a figyelmed.

Nem az a cél ebben a lépésben, hogy lebeszéljelek a saját vállalkozás indításáról. Sokkal inkább cél a gondolkodásra, tervezésre való ösztönzés! Ahhoz, hogy egy sikeres vállalkozást meg tudj alapozni, el tudj indítani, a szenvedély kevés. Tervezni kell, célokat kell tudni kitűzni, és mindenekelőtt ismerned kell Magad! Mik az erősségeid? És a gyengeségeid? Hogy fogják ezek befolyásolni napról-napra a vállalkozói tevékenységedet?

A legjobb, ha olyan piacra tudsz belépni, amit szeretnél is, és amit ismersz is. Amint belevágsz, a vállalkozás valószínűleg uralni fogja az életed. Ezért olyat válassz, ami inspirál, nem unalmas. Hosszú távon az életed része lesz…

Néhány kérdés, amit érdemes feltenni magadnak:

  • Mivel foglalkoznál, ha a pénz nem számítana?
  • A pénz a fontos? Vagy inkább az önmegvalósítás? A válaszodtól függően valószínűleg több opció is kihúzható.
  • Mi az, ami igazán számít Neked?
  • A családod – különösen a szűk családi környezeted – támogatja a vállalkozásodat? Egy vállalkozás – főleg az elején – sok lemondással járhat egyéb területeken. Ehhez nem kis tolerancia kell, és fontos, hogy Ők is mögötted állnak-e.

Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása Magadról és a képességeidről még nem feltétlenül jelenti azt, hogy sikeres vállalkozó leszel. De segítenek átgondolni a céljaidat és hogy mi az, ami motivál, inspirál Téged. Szánd rá az időt, hogy a személyes adottságaidnak és törekvéseidnek megfelelő vállalkozást válaszd!

 

2. lépés: Iparági környezet elemzése

Amint eldöntötted, hogy egy vállalkozás megfelel a céljaidnak és életmódodnak, neki kell állni az ötleteid vizsgálatának. Ki fogja megvenni a termékedet/szolgáltatásodat? Kik lesznek a versenytársaid? Ebben a fázisban kell azt is kitalálnod, hogy mennyi pénzre (tőkére) lesz szükséged a kezdéshez?

Számos módja van, hogyan válaszolhatod meg ezeket a kérdéseket. Google keresésekkel, olyan kapcsolatoktól, akik ebben az iparágban dolgoznak már, az iparágban jelen lévő emberek könyveiből, kulcsszereplők felkeresésével, vonatkozó híroldalak, iparági magazinok olvasásával, tanfolyamokkal, stb.

Van még néhány kevésbé klasszikusnak számító forrás, ami talán megér egy misét:

  • A hirdetések tükröznek egyfajta statisztikát, hogy milyen verseny feltételezhető a Te iparágadban általánosságban.
  • Bróker listákból (képet adhat a piaci szereplők számáról)
  • Az iparágad szállítóitól (keresleti és piaci információkat adhatnak)
  • Diákok segítségével, akik valószínűleg örömmel végeznének kutatásokat egy Általad is megfizethető díjért.

 

A piac értékelése

Annak érdekében, hogy meg tudd határozni, hogy valójában milyen vonzó a Téged érintő piac (egy pillanatra tedd félre a vágyaidat, és próbálj objektív lenni), érdemes néhány dolgot figyelembe venni:

  • Milyen sürgősen van szükségük az embereknek azokra a dolgokra, melyeket forgalmaznál?
  • Milyen a piac jelenlegi mérete? Ugyanezért a dologért fizet már pénzt egy csomó ember?
  • Mennyire könnyű (és mibe fog kerülni) egy vásárlót megszerezni?
  • Mennyi pénzbe és energiába fog kerülni azt az értéket „szállítani”, melyet elterveztél?
  • Mennyi időbe telik, hogy be tudj lépni a piacra? Egy hónap? Egy év? Három év?
  • Az idő múlásával továbbra is jelentős marad az üzleted? (pl., egy iPhone 5 szerviz, amely iPhone 5 üvegeket javít, addig marad releváns, míg az iPhone 5 használatban van. Ha a Te üzleted is egy meghatározott ideig releváns csak, akkor ezt figyelembe kell venned a jövőbeli terveidnél.)

Ha gondolod, még egy lépéssel tovább léphetsz, és megvizsgálhatod, hogy a Te iparágadban a fogyasztói igények megfelelőek-e? Itt az ideje egy pillantást vetned a potenciális versenytársakra is. Ne feledd! A versenytársak jelenléte is sokszor jó jel! Ez azt jelenti, hogy a piac, termék vagy szolgáltatás már létezik, nem vakon repülsz. Mindazonáltal mindent, amit csak lehet, meg kell tanulnod a versenytársaidról: mit adnak el az ügyfeleknek, hogy hívják fel magukra a figyelmet, elégedettek-e az ügyfeleik, stb. Ha rá tudsz jönni a gyenge pontjaikra még az indulásod előtt, sokkal könnyebb dolgod lesz.

 

3. lépés: Hivatalosan…

Valójában a vállalkozás első lépése a vállalkozás megalapítása. Ugyanakkor, mint a személyes értékelés esetében is, venni kell a fáradtságot a pro- és kontra érvek felsorakoztatására a vállalkozási forma eldöntésekor (egyéni vállalkozás, BT, Kft, stb, milyen adózással, stb). A legjobb, ha egy ügyvéd és egy könyvelő segítségét kéred ehhez – ha teheted. Ez nem az a terület, ahol hibázhatsz!

Ugyanakkor be kell szerezned a megfelelő üzleti engedélyeket, jóváhagyásokat (ha vannak ilyenek). Az üzletedtől függően vonatkozhatnak rád városi, megyei, vagy akár állami szabályozások is. Ekkor van itt az ideje a biztosításoknak is, melyekre szüksége lehet a vállalkozásodnak.

 

4. lépés: TERVEZÉS

Ha külső forrást keresel a vállalkozásod finanszírozásához, szükséged lesz egy pénzügyi tervre. De ha Te magad tudod finanszírozni, akkor is nagy segítség lehet az üzleti terv: segít meghatározni, hogy mennyi pénzre lesz szükséged, és mikor, milyen formában kell rendelkezésre állnia.

Röviden összefoglalva az üzleti terv a Te térképed és ütemterved – segít, hogy feltérképezd a haladást, és felvázolja azokat a feladatokat, amiket el kell végezned ahhoz, hogy elérd a céljaidat. Ne úgy gondolj az üzleti tervre, mint egy meglehetősen nehezen összeállítható dokumentumra, amit csak pl. hitel, kölcsön szerzése céljából kell elkészítened, hanem úgy, mint egy sorvezető eszközre, amely segít formába önteni a céljaidat és a hozzájuk elvezető utat.

Valójában az üzleti tervednek nem kell egy hivatalos dokumentumnak lennie, ha nem kell kifelé kommunikálnod a terveidet. Ehelyett az üzleti tervednek tartalmaznia kell a tervezési folyamatodat, mely magába foglalja a céged bemutatását (pitch), a legfontosabb üzleti előrejelzéseket számokban (kiemelve azokat a mérföldköveket, amiket el szeretnél érni), és a terved rendszeres felülvizsgálatát, ellenőrzését és módosítását. Egy magas szintű áttekintésnek kell lennie arról, hogy ki vagy (illetve a céged), milyen problémák léphetnek fel, azok megoldásai, a célpiacod, és a kulcs-technikák, amikkel el akarod érni a céljaidat.

 

5. lépés: A finanszírozás

Attól függően, hogy mekkora a vállalkozásod, szükséged lehet pénzügyi segítségre valami „angyaltól”, vagy egy kockázati tőkebefektető cégtől. :-) A legtöbb kisvállalkozó úgy kezdi a vállalkozását, hogy a pénzügyeit maga próbálja finanszírozni: hitellel, személyi kölcsönökkel, családi segítséggel, stb. Alapszabály, hogy a kezdő költségek mellett legalább a családi költségvetésed három havi összegének kellene lennie a bankban.

A vállalkozásod finanszírozása céljából szükséges egyensúlyt kiépíteni a vállalkozás működéséhez elengedhetetlen költségek és az elérhető pénzügyi források között.

 

6. lépés: Az üzlet beindítása

Megcsináltad. Vagyis, majdnem. Az üzleti terved elkészült, a vállalkozáshoz szükséges pénz a bankban, Te pedig tettre kész vagy. Van egy óriási listád az elkövetkezendő feladataidról is:

  • Találd meg a vállalkozásod helyét
  • Töltsd fel a készleteket.
  • Szerezd be és telepítsd a telefonokat.
  • Irodai berendezések, írószerek.
  • Munkaerő
  • Árazások
  • Nyitóbuli. :)

Mindezeken a lépéseken megfontoltan végig kell haladni.

A vállalkozásod telephelyének megválasztása nagyon nagy mértékben fogja befolyásolni, hogy milyen vevőket fogsz vonzani. Milyen feltételeknek kell megfelelned, és mennyi időre lesz szükséged a növekedéshez. A jó helyszín nem szükségszerűen garantálja a sikert, viszont a rossz helyszín szinte biztosan garantálja a bukást. Amikor ezen gondolkozol, a következőket tartsd szem előtt:

  • Reálisan meg tudod engedni magadnak azt a helyszínt, amit kigondoltál?
  • Az ügyfelek könnyen meg fognak találni?
  • Parkolás/tömegközlekedés szempontjából megfelelő?
  • Versenytársak vannak a közelben?
  • Helyi szabályok, törvények, előírások

 

 

7. lépés: Próbálkozz és hibázz!

Mindegy, hogy az első, vagy a harmadik vállalkozásodat fogod elindítani, hibákat mindenképpen követsz el. Ezek teljesen természetesek, és az is, hogy próbálsz belőlük tanulni hosszú távon. Ha nem követnél el hibákat, nem lenne amiből tanulj, és ami motiváljon arra, hogy még jobban vezesd a vállalkozásodat, még több sikert érhess el.

A saját vállalkozás legnagyobb előnye, hogy ez a Te üzleted, Te hozod a döntéseket, olyan döntéseket, amiket Te akarsz, és olyan irányban, amilyen irányban Te akarsz növekedni. Sok sikert!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>