piackutatás

A piackutatás hozadéka

A piackutatás minden induló vállalkozás számára nagyon fontos – többek között segít kideríteni, hogy amit ajánlasz, piacképes-e, azaz van-e rá megfelelő kereslet. Ha egyértelműen tudod, hogy kik a Te vásárlóid, akkor a következő szempontok segítenek tovább gondolkodni:

  • Hol vannak az ügyfeleid?
  • Hány lehetséges ügyfeled van?
  • Milyen igényüket elégíti ki a terméked, vagy szolgáltatásod?
  • Hogyan tervezed elérni őket?

Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre megadhasd a megfelelő válaszokat, meg kell próbálnod megismerni és megérteni az ügyfélkörödet, és a piacodat.

 

Határozd meg, hol vannak az ügyfeleid

Fontos tudni, hogy az elsődleges piac, amit ki fogsz szolgálni, nagymértékben a sikered függvénye lesz. Ha azt tervezed, hogy kávézót nyitsz Kaposváron, tudod, hogy nem fognak távolabbról odautazni az emberek, így a megcélozható piac jórészt a helyiekből fog állni. Ebben az esetben a megcélzott fizikai helyszín jelentősen meghatározza majd a sikeredet. Míg a kávé egy magas jövedelmezőségű termék, a helyszín fontossága a felkapott helyeken azt jelenti, hogy a négyzetméterenkénti bérleti díjak általában igen magasak, amit figyelembe kell majd venned a tervedben.

Ezen kívül nagyon alaposan és tisztán kell látnod a vállalkozásodat érintő versenyhelyzetet. Valószínűleg sok más vállalkozó is tervezi kávézó nyitását. Ez pedig nem feltétlenül rossz. Ha olyan helyen szeretnél kávézót nyitni, ahol senki más, akkor gyanús, hogy ott nincs létjogosultsága ennek a vállalkozásnak.

Nézzünk egy másik példát: szoftverfejlesztés (vagy egyszerűen internetes honlapok készítése). A termékmenedzserek gyakran készítenek részletes jellemzéseket a potenciális vevőikről, a tipikus ügyfélről. Ezek az ügyfelek fizikailag mindegy kell, hogy legyen, hogy hol vannak – ugyanis a terület specialitása túl nagy ahhoz, hogy helyhez kötve, csak az ott lévő célpiacra fókuszáljanak, viszont lehetőséget adnak az on-line elérésre. Az internet segítségével sokkal szélesebb kör érhető el.

Fentiekből talán látszik, hogy ahány vállalkozás, annyi speciális hely és mód, ahol az ügyfélkört, a lehetséges vevőket keresni, illetve tervezni kell.

 

Becsüld meg a piac méretét, amit ki szeretnél szolgálni

Miután már tudod, hogy mi az a reális piacméret, amit megcélozhatsz, akkor tudod majd a várható forrásaidat becsülni. Hasonlóképpen, ha külső befektetőket szeretnél bevonni, akkor is ismerned kell a célpiacod méretét. A befektetők számára is kulcsfontosságú lesz a befektetési döntésük szempontjából is, és a beruházásuk nagysága szempontjából is.

Visszatérve a kávézós példánkhoz, a piac mérete az adott négyzetkilométerre eső megcélozható vásárlók számából, illetve a tőlük várható forgalom kombinációjából adódik. Egy egyszerű módja a becslésnek az ún. „primer” piackutatás. Például ülj be egy kávézóba, rendelj egy kávét, és figyeld, számold a vendégeket, illetve a rendeléseiket egy órán keresztül. Ezt tedd meg különböző időpontokban, hogy tudj következtetni időben a természetes ciklikusságra (valószínűleg az ügyfelek száma jellemzően a munkába járással összefüggő csúcsforgalomban lesz magasabb). Ezek az adatok segíteni fognak megtervezni, hogy mely idősávokban, az adott helyen milyen forgalom becsülhető.

A fejlesztős példánknál a piac mérete egyértelműen függ a kínált terméktől, és annak jellemzőitől. Mivel az ügyfeleket nem adott helyhez kötötten találod meg, az elérés sokkal szélesebb lehet (a benne lévő kereslet pedig nagy mértékben függ az ajánlattól, az oldal nyelvezetétől, tartalmától, illetve a keresőkben elért helyezéstől). Ebben az esetben is számos eszköz, alkalmazás áll rendelkezésre, melyekkel mérhetők az elérések, konverziós várakozások, lehetőségek, a verseny nagysága és minősége, stb.

 

Légy tisztában a vásárlód igényeivel

Legyen számodra teljesen világos, hogy mit várnak a vállalkozásodtól az ügyfeleid. Fontos felismerni és elkülöníteni, hogy a különböző fogyasztói csoportok milyen eltérő igényeket támasztanak.

A kávézós példánknál, ha az ominózus kávézó mondjuk egy vasútállomáson van, ott az emberek átfutnak, sietnek. Ebben az esetben a lényeg maga az ajánlás, a kávézás lehetősége.

A külvárosban a vendégek azért térnek be egy kávézóba, mert ott minőségi időt szeretnének eltölteni – valakivel, valamilyen egyéb céllal, a kávézás ehhez egy „körülmény”. Ebben az esetben sokaknak kritikus és elvárt lehet pl. a wifi-elérés mint hozzáadott érték. Míg a fő termékünk ugyanaz, a kiszolgálónak egészen más szempontoknak kell megfelelnie, ha ki akarja elégíteni a fogyasztói igényeket.

Szoftverfejlesztőink számára a legjobb út egy fő termék piacra dobása (beáldozása a célért), és utána a fókuszt a visszajelzésekre kell helyezni, figyelni és következtetéseket levonni. Az újabb termékverziót már a visszajelzések, észrevételek figyelembe vételével kell piacra dobni. Lehet olyan verziója, melyben a kevésbé hozzáértő felhasználók számára előkészített, dobozos termékeket ajánl, illetve a profibbaknak egy rugalmasabb verzió, melyben esetleg saját maga definiálhat paramétereket, működési jellemzőket.

 

Készíts egy marketing tervet az ügyfeleid hatékony eléréséhez

A kávézó esetében a fizikai elhelyezkedés kritikus kérdés, így ez kulcsfontosságú eleme a marketing tervednek. Szórólapok pozicionált elhelyezésével például elérheted, hogy tudomást szerezzenek a kávézód létezéséről (pl, helyi könyvtárban, közeli intézményekben, stb.) Bedobhatsz újsághirdetéseket is, és még számos off-line marketing eszközt kihasználhatsz, a helyi sajátosságoknak, lehetőségeknek megfelelően. On-line eszközök közül is alkalmazható a közösségi médiákon keresztül való terjesztés, hisz ez egyre elterjedtebb, és egyre többen használják ki a helyhez célzott kereséseket.

A szoftverfejlesztős példánknál az on-line marketing lesz a döntő, így fontos, hogy legyen 5-10 találó kulcsszavuk, amikkel forgalmat generálhatnak, és amikre optimalizálhatják az oldalukat. A piaci lehetőségek egy költséghatékony eszköze a PPC reklámok használata is. Ezeken felül még komplex marketing-mix dolgozható ki a terjesztésre – kezdve a nyomtatott reklámtól a kereskedelmi show-részvételen át a szociális média marketing eszközökig (twitter, facebook, linkedin, blogok aktivitása, stb.)

 

Összefoglalva: tudd az első naptól kezdve, hogy kik a lehetséges vásárlóid, mennyien vannak és mit várnak el. Ezután lépj a piacra, mert csak így tudod biztosítani, hogy a várható költségeid ne haladják meg az elvárható keresletet – amiket már a fentiek vizsgálata alapján előre ki tudtál számolni. Minél többet tudsz a vásárlóidról, annál nagyobb eredménnyel tudod kielégíteni az igényeiket, és annál nagyon keresletre számíthatsz.

Ne feledd: az információ HATALOM! :-)

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>