üzleti modell

Hogyan „csinálj” pénzt? – Üzleti modellek 2. rész

Sorozatunk első részében már belekóstoltunk három modell működésébe és alkalmazásába. Nézzük, milyen további üzleti modellekben gondolkodhatsz még, hogy tényleg a Számodra legmegfelelőbbet válaszd?

Az előző részben kicsit speciálisabb modelleket vizsgáltunk, most nézzük a talán „unalmasabb”, közismertebb, de egyelőre még általánosabb modelleket is.

Hagyományos kereskedelmi üzleti modell

üzleti modellA legközismertebb modell: a vállalkozás megvásárolja a terméket/szolgáltatást egy másik vállalkozástól (diszkont, nagyker), és továbbértékesíti azt. A vállalkozás jövedelme az árrésből származik. Itt is van rengeteg lehetőség és politika az árrések alakítására. Ritka már az a módszer, hogy rátesznek minden termékre x% árrést és eladják.. az egyes termék- szolgáltatáscsoportok között eltérő árrések lehetnek. Vagy bizonyos akciók, marketing-kampányok bizonyos termékekre akár veszteséget is hozhatnak, míg másokra olyan nyereséget, amelyek cég szinten nyereséget eredményeznek, stb…

Ismert változatai:

  • kisbolt
  • szakosodott bolt
  • diszkont üzlet
  • áruház
  • szupermarket
  • hipermarket

 

Közvetlen eladási üzleti modell

Ennek a modellnek a lényege, hogy a vállalkozás közvetlenül reklámozza a termékét/szolgáltatását a felhasználónak úgy, hogy kihagyja a kiskereskedői vonalat.

 

Előfizetéses üzleti modell

üzleti modellEz a modell havi-, vagy éves előfizetéseket értékesít, melyért cserébe információt, vagy szolgáltatásokat nyújt. A legközismertebb, legklasszikusabb előfizetői modellek az újság, telefon, internet előfizetések. Előszeretettel alkalmazzák a fitness központok is.

Mára elterjedtek az internetes előfizetések is, ahol általában információt szolgáltatnak, vagy folyamatos szolgáltatást nyújtanak (pl. társkereső oldalak).

 

Termékből szolgáltatás üzleti modell

Bonyolultabb összetettségű, nagyobb értékű termékeknél alkalmazzák általában. Lényege, hogy a termék értékesítését újragondolva azt szolgáltatássá alakítva képezünk bevételt. Pl. egy nagy teljesítményű nyomtató- és fénymásoló berendezés, melyet értékesíteni is tudunk, de a bérbe adásában is gondolkodhatunk. (Sőt, vegyes üzletpolitikát is választhatunk.)

 

Bevonás, alkotás üzleti modell

üzleti modellA termék/szolgáltatás elkészítésébe, létrejöttébe is bevonjuk a felhasználót, az ehhez kapcsolódó élményhez való jogát is megveszi. Jó példa erre a nyitott forráskódú programok értékesítése (az Ikea is gyakran alkalmazza).

 

Folytatjuk. :-)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>