üzleti terv

13 lépés a vállalkozásod tervezéséhez

Talán Te is olvastad a Facebook oldalon most befejezett sorozatunkat. Úgy gondoltuk, hogy kidolgozzuk egyben is ide a blogra, hátha valaki lemaradt róla, vagy csak szeretné egyben látni.

A vállalkozásod elindítása után annak növekedése, fejlődése csakis Tőled, a Te lépéseidtől függ. Költségvetés és pénzügyi terv nélkül viszont nincsenek meg azok a lépések, amik a megfelelő irányba, a hosszú távú növekedés eléréséhez vezetnék a vállalkozásodat.

Akár egy kisvállalkozás beindításáról beszélünk, akár egy nagyvállalat építéséről, minden esetben a költségvetés, a tervezés a siker kulcsa.

Az alábbiakban megmutatjuk 13 lépésben, hogyan készítsd el a saját pénzügyi tervedet, ha most készülsz elindítani a vállalkozásodat, vagy egyszerűen csak még nem készítettél tervet.

13_lepes

 

[1.LÉPÉS] – Alapítási és működési költségek feltérképezése

Mielőtt belekezdenél a vállalkozásodba, tudnod kell, hogy mennyibe fog kerülni Neked annak bevezetése. A terved első lépéseként vizsgáld meg, mennyibe fog kerülni a vállalkozásod beindítása, és milyen költségekkel számolhatsz majd a mindennapi működése során.

Néhány apró segítség a költségek becsléséhez:

  • A költségeket mindig inkább becsüljük túl, mint alul.
  • A marketing költségeket különösen hajlamosak vagyunk alulbecsülni – figyeljünk rá!
  • Újonnan induló vállalkozások esetén ne feledkezzünk meg az indítási költségekről.
  • A változó költségek általában együtt mozognak a forgalommal.

És ha már változó költségeket említettünk, nézzük meg, milyen költségekben érdemes gondolkodnunk a listánk összeállításakor.. az ábrán pirossal az állandó költségekre írt példákat jelöltük, zölddel pedig a változó költségeket.

üzleti terv

[2. LÉPÉS] Tervezzük meg a várható bevételeinket

Terveid szerint mennyi bevételt fogsz tudni megtermelni a vállalkozásodban hónapról-hónapra? Számítsd ki a vállalkozásod napi, heti, és havi várható bevételeit, és készíts egy becsült előrejelzést a bevételeidről, és a bevételeid várható növekedéséről.

Ahogy a költségeknél az óvatosság elve miatt inkább nagyobb összegeket terveztünk, itt érdemes inkább visszafogottabban tervezni – jobb, ha felülmúljuk, mint ha nem érjük el a tervünket.

ÖTLET: ha a vállalkozásod nem kezdő vállalkozás, és vannak már előző évi tapasztalati adataid, érdemes abból kiindulni, és az ahhoz képest várható változásokat (innováció, árváltozások, új termékek, stb.) már ehhez hozzátervezni.

Ahogy a költségeknél, itt is érdemes szisztematikusan végigmenni az egyes bevételi jogcímeken… gondolkodástól, vállalkozástól függően változó lehet a logika: lehet például termékenként végigvizsgálni, hogy melyikből mi várható, stb.

 

[3. LÉPÉS]

Mekkora bevételt kell képezned ahhoz, hogy profitot, nyereséget termelj? Vond le az előző lépésekben megtervezett költségeidet a megtervezett bevételeidből havonta – és látod, milyen havi profitra számíthatsz.

Szaknyelven ezt bruttó haszonkulcsnak hívják (Gross Profit Margin):

  • felsoroltad az eladott áruk összes költségét
  • ezeket a költségeket levontad a teljes árbevételből

Elemezd a kapott eredményeidet, enélkül semmit nem ér! Vállalkozásodtól függően hasonlítsd össze a vállalkozásod különböző szegmenseit, termékeit, éven belüli szezonokat állapíthatsz meg, stb… csak ez a kicsi számítás rengeteg következtetésre vezethet. Érdemes játszani vele, aztán jön majd a következő lépés.

 

[4. LÉPÉS] – Készíts egy 12 hónapos Cashflow kivetítést

Az előző lépésekben megnézted a bevételeid és költségeid alakulását, melyből most elkészítheted az első pénzforgalmi jelentésedet, a cashflow-t. (A cashflow azokat a vállalkozással kapcsolatos eseményeket tartalmazó beszámoló, melyek pénzforgalommal járnak.)

Ha az eddigi lépések során még nem tetted:

  • Oszd le a tervezett bevételeidet és költségeidet havi bontásúra
  • Ne feledkezz meg a munkabérekről és azok járulékairól
  • .. az esetleges hitelszerződések, biztosítások, egyebek költségeiről

S ha már előálltak havi szinten a bevételek és költségek, van havi szinten árrésed, azaz köztük lévő különbségek is és van mindezeknek összesen, azaz éves összege.

Már csak egy dolgod van hátra: határozd meg a pénzforgalmi kimutatásod éves nyitó egyenlegét is (feltéve, ha nem ebben az évben indult a vállalkozásod). Ez természetesen az előző évi záróiddal lesz egyenlő.

Nézd a képen a példát… kb. itt kell tartanod most. 😉

cashflow_pelda

[5. LÉPÉS] – Számolj a kintlévőségekkel és a vevőid sajátosságaival.

Sajnos minden vállalkozásnak számolnia kell azokkal a bevételekkel, amik mégsem fognak befolyni. Finomítsd a cashflow-dat aszerint, hogy belekalkulálod a várható kintlévőségeket, nem fizetéseket is. Ezzel tovább realizálod a várható tervedet, hisz ezek befolyásolni fogják az eredményeidet.

Meghatározásukhoz szintén sokat segíthet a bázis alapú gondolkodás – nézd meg ilyen szempontból is az elmúlt éveidet, ha már voltak.

Kapcsolódó gondolatok:

  • Érdemes a tábládban egy „Késedelmes kifizetések” sorban külön nyilvántartani ezeket a tételeket a Bevételeid között. Így később is elemezhetővé, a tényekkel összevethetővé válnak.
  • A számok tükrében – foglalkozz a problémával. Alakítsd ki az üzletpolitikádat a kintlévőségek kezelésével kapcsolatban is!

 

[6. LÉPÉS] – Szezonális bevételek

Sok vállalkozásban ingadozó a bevétel és a profit alakulása az egyes hónapokban. Figyeld meg a Te piacod szezonális keresleti szokásait, így tudatosan rá tudsz készülni a várható ingadozásokra.

  • A jól menő hónapokban képezz tartalékokat a rosszabb időszakokra
  • Lehetőségeidhez képest alkalmazz alkalmi munkaerőt az erős időszakokban, így csökkentheted a fix személyi jellegű kifizetéseket, amik a szűkebb hónapokat is terhelnék
  • Tudatában leszel, mikor engedhetsz meg magasabb termelési költségeket, a még magasabb bevétel érdekében (csúcsidőszakokban)

 

[7. LÉPÉS] – Ismerd meg a hosszú távú ipari trendeket

Növekszik, statikus, vagy szűkül a Te iparágad? Vizsgálódj megbízható üzleti adatokból, megbízható szakértőktől – lehetőleg a saját iparágad szakértőitől – és számolj, elemezz: a Te üzletednek milyenek a növekedési lehetőségei hosszú távon az iparági tendenciák alapján?

  • Vedd figyelembe az általános iparági növekedést
  • Vedd figyelembe a szélesebb körű gazdasági növekedést
  • Konzultálj megbízható iparági szakértőkkel

 

[8. LÉPÉS) – Hogyan költöd a pénzedet?

Meg fogod vásárolni a vállalkozásodhoz szükséges berendezéseket, vagy bérelni fogod inkább? Használt, vagy új termékeket fogsz venni? Mielőtt elkezdenéd elkölteni a vállalkozásod bevételét, gondold át, hogy mire hogyan hatékony kiadásokat allokálnod?

  • A fix áras energiatervek segítenek a tervezésben
  • Döntsd el, hogy mely berendezéseket, járműveket fogod megvásárolni, és melyeket csak bérelni
  • Mi az, amiből használtat is elég venned, és miből van újra szükséged
  • Döntsd el, hogy készpénzzel, vagy bankon keresztül intézed a vásárlásaidat

 

[9. LÉPÉS] – Részletesen egyeztesd a várható költségeket a beszállítóiddal

Mennyibe fog kerülni a vállalkozásodnak, hogy beszerezd, vagy béreld az értékesíteni kívánt termékeidet vagy szolgáltatásaidat ahhoz, hogy beindulj, működj és fejlődj? Dolgozd ki a beszállítókkal folytatott üzleti tevékenységed költségeit részletesen, hogy minél pontosabb képet kaphass róluk.

 

[10. LÉPÉS] – Egyeztesd a várható kiadásokat a csoportfelelősökkel

Amennyiben a vállalkozásod több részlegből, osztályból, termékfelelősből, egyébből épül már fel, gyűjtsd be az egyes „csoportok” várható költéseit rövid és hosszú távon.

Egyeztess a csoportfelelősökkel az

  • Egyszeri kiadásokról
  • A minimálisan mindenképpen szükséges kiadásokról
  • Azokról a kiadásokról, melyek valamely cél(ok) eléréséhez szükségesek.

Érdemes ezeket külön kezelned!

 

[11. LÉPÉS] – Határozd meg a prioritásokat a befektetéseidben

Mikor már elkezd profitot termelni a céged, mibe forgatod a nyereséget? Legyen előre meghatározott stratégiád a fejlődési irányod tekintetében. Állíts fel prioritásokat, világosan meghatározva, hogy mi mihez képest élvez elsőbbséget.

  • Tervezd meg előre: mely pontokon fognak fellépni a terveid szerint ezek a nyereségek?
  • Egyeztess a csoportvezetőkkel
  • Csökkentsd a felesleges kiadásokat
  • Priorizáld a projektjeidet azok egyedi költségigényei szerint

 

[12. LÉPÉS] – Készíts egy készenléti tervet

Mi történik, ha nem teljesít olyan jól a vállalkozásod, mint ahogy eltervezted? Készíts egy részletes cselekvési tervet, mely segít időben beavatkozni.

  • Végezz kockázatelemzést
  • Készíts pesszimista pénzügyi tervet is alulteljesítés esetére
  • Vizsgáld meg, hogy mi hogy hathat az üzleti teljesítményedre
  • Minimalizáld a veszteségeket a kritikus üzleti területeken

 

[13. LÉPÉS, az utolsó!] – Készíts terv teljesítési kivetítéseket

Legalább negyedévente vizsgáld meg a tervezett költségeid és bevételeid mellett a tényleges teljesülést. Így folyamatosan követni tudod a módosult költségkereteket, időben reagálhatsz, alternatív stratégiákhoz nyúlhatsz.

  • A negyedéves várhatózás növeli a rugalmasságodat
  • Reagálni tudsz az alul-, illetve túlteljesítésekre
  • Módosítsd ezeknek megfelelően a hátralévő időszak tervszámait
  • Nagy döntések előtt egyeztess a könyvelőddel, adótanácsadóddal vagy pénzügyi tanácsadóddal
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.