pénzügyi terv - alulról vagy felülről?

Alulról vagy felülről?

Vajon melyik irányt érdemes bevetni, amikor a vállalkozásod pénzügyi tervét állítod össze? Hagyjuk most a marketinget, a termékeket, koncentráljunk a súlyos forintokra. Mégpedig elsősorban a bevételi ágára.

Hiszen ez fő alappillér: bevételt kell teremtened ahhoz, hogy a vállalkozásod működni tudjon.

Kétféle megközelítést alkalmazhatsz:

– tervezhetsz alulról felfelé, vagy

– indulhatsz a tervezéssel felülről.

Alulról felfelé:

Abból indulsz ki, amit az üzleti tervedben már előzőleg remélhetőleg kidolgoztál:

Mekkora a piacod, milyen termékeid vannak, és azokat hogyan fogod minél inkább népszerűsíteni, majd minél több mindenkinek eladni.

Felülről lefelé:

Abból indulsz ki, hogy meghatározod a pénzügyi célodat is, azaz, hogy mennyi bevételt szeretnél produkálni, és ehhez tervezed meg, hogy mely termékedből, termékcsoportodból, szolgáltatásodból mennyit kellene értékesítened, hogy elérd. Persze a bevételnél sok egyéb dologra is koncentrálnod kell, ilyenek például az általános költségeid, amiket a pénzügyi célszámodon felül fedezni kell, vagy ilyenek a termékeladáshoz kapcsolódó közvetlen marketing költségek is. Tehát ne tévedj meg azzal, hogy akarsz egymillió forintot termelni, akkor ennyi bevételt célzol meg, a bevétel nem igazi mutatószám! A nyereség az! Ez egy fontos alapvetés, mindig szem előtt kell tartani, még az álmodozási szakaszban is! :)

pénzügyi tervTermészetesen, mint sok területen a kétféle irány közös alkalmazásával fogod tudni hozni a legjobb eredményt, ami a tervezésedet illeti. És persze ha szofisztikáltan akarod látni, hogy valójában mit is kell fedezni, akkor bizony sok mindent, leginkább a költségeidet is górcső alá kell venni.

Mindegy melyik irányból indulsz, amelyik szimpatikusabb, mindkettő irányba előbb-utóbb be kell lépnie a másik iránynak is, hogy teljes képet kaphass.

Nézzük a felülről irányt: ha meghatározod, hogy mennyit akarsz termelni havonta, akkor először is vetítsd ezt egy nagyobb időintervallumra, mondjuk egy évre, vagy ha szezonális termékekkel foglalkozol, akkor egy-egy szezonra, negyedévre, félévre…

Ez abban segít, hogy az általában kiegyensúlyozatlan bevételek mégis tervezhetőek, kiszámíthatóak legyenek, és a cash-flow-ban sem okoznak majd meglepetést.

A felülről lefelé tervezés következő kérdése:

Miből mennyit kell eladnom, hogy ez a pénzügyi cél teljesüljön? Ha van olyan terméked, amivel például egy évben csak egyszer  kampányolsz, akkor hogyan tudod kihasználni az év többi részét, milyen termékekkel és mit kell tenned, hogy azokat a részeket is kitömd? Milyen más termékeket tudsz bevetni? Azokat mikor érdemes kikínálni? Vannak-e folyamatos termékek, amik mindig palettán vannak, és kisebb lángon, de cserébe egyenletesen, rendszeresen tudnak hozni eredményeket? Természetesen ha pl egy webshopot üzemeltetsz, akkor nincs kiugró termék, akkor kicsit homogénebb, egyenletesebb ez a forgalomtervezés. De ebben az esetben is vannak kiemelt időszakok, pl a karácsony, amikor meg lehet támogatni a bevételnövekedést, ezért még ebben az esetben is érdemesebb nagyobb időtávban tervezni.

Ahhoz, hogy a realitás talaján tudj maradni, itt érdemes bevetni az alulról tervezés lépéseit. Azaz, a piaci igény alapján belőni azt, hogy mi számít valóban eladható mennyiségnek. Melyik termékedből mennyi? És ez milyen bevételt illetve nyereséget jelent?

Ha ezek az irányok megvannak, akkor jöhet az egymáshoz illesztés. Ez lehet a kreatívkodás terepe is, hiszen, ha az alulról tervezés még nem éri el a fentről tervezés célszámait, akkor ki kell találnod, hogy milyen eszközökkel, esetleg más, új termékekkel, vagy termékcsomagkialakításokkal, akciókkal, marketing felturbózással fogsz tudni további forgalmat, de legfőképp hasznot generálni.

Ne engedd, hogy ez félelmetes legyen számodra. Tűzz ki pénzügyi célokat, és nézd meg tételesen, hogy mit kéne ehhez tenni. Skicceld fel. Nem fontos a forma, lényeg, hogy lásd papírra/excelre vetve, hogy egyáltalán hogyan állhat össze az az akcióterv, ami el tud juttatni azokhoz az eredményekhez, amiket kitűztél. Persze sokféle variációval fogod szembetalálni magad, ekkor érdemes megint a piaci körülményeket, vevői mozgatórugókat figyelembe venned, hogy melyik vagy melyek lehetnek igazán reális elvárások. Ez az akcióterv azért is jó, mert ezt lebontva, a sokkal kisebb léptékű feladatokhoz is el tudsz jutni, és pontosan látod, hogy mikor mit kellene produkálni. És persze ha egy kampány, vagy eladási eredmény nem jön össze, akkor is látod, hogy hol a hiányosság, mit kell tudni “behozni”, mire kell esetleg több energiát, pénzt áldozni, hogy mégis teljesüljön a kitűzött pénzügyi cél.

Neked melyik irány szimpatikusabb a tervezés kezdetekor? Ez személyiségfüggő is, szóval nincs olyan, hogy jó, vagy rossz.  Van aki jobban szereti meghatározni, hogy mennyit akar, van aki szabad teret enged és a majdani tapasztalatokra alapoz.

Te mivel kezded?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>