Üzleti terv verziók

Amikor az üzleti terved azt mondja: NEM!

Muszáj megbarátkoznunk azzal, hogy minden igen-hez vezető út nem-ekkel van kikövezve.

A nem-ekből levont következtetések, tapasztalatok, tanulságok mind közelebb visznek az igenhez. A nem-ek, a negatív eredmények is értékesek, hiszen azok is az utat mutatják, csak ők épp azt, hogy merre NE menjünk.

Az üzleti tervnél hajlamosak vagyunk úgy játszani a számokkal, az információkkal, hogy lehetőleg IGEN választ kapjunk vissza az életképes-e?, nyereséges lesz-e? kérdéseinkre. Érzésből. Képesek vagyunk azt feltételezni, hogy egy nap több, mint 24 órából áll, és hogy az év mind a 365 napján tudunk egy feltételezett teljesítményt nyújtani. Ebből lesznek aztán a fals, félrevezető pénzügyi kimutatásaink, amik mind azt harsogják, hogy IGEN, mehet, csináld. Vagy ha nem, akkor addig igazítunk rajta, amíg ezt nem harsogják :)

Ez persze józan ésszel beláthatóan egy veszélyes irány. Mégis valahogy, amikor a sajátunkat készítjük, elveszíthetjük a realista rálátást és saját érzelmi befolyásunk torzíthatja egy-egy becslésünket. Ha nagyon szívügyünk, akkor meg sem akarjuk látni, ha negatív eredményt mutat a pénzügyi kimutatásunk, mert „ennek muszáj működnie”.

És ahol általában jelentkezik ez az érzelmi eltévedés: jellemzően a marketing tervnél, és a költségek, bevételek tervezésénél.

Marketingnél a jó öreg hiba, miszerint, „ha elég jó vagyok, vagy a termékem elég jó, akkor úgyis híre megy…”. Ez egy idő után működhet, bár önmagában ritkán elég, de az induló időkben sajnos semmiképp.

Költségek-bevételek becslésénél elkövetett érzelmi hátterű hibák pedig röviden: a költségeket alábecsüljük, a bevételt pedig túlbecsüljük. Ebből jön ki aztán egy szép pénzügyi kimutatás, ami közelebbről vizsgálva teljesen irreális.

Ennek elkerülésére bevethetsz különböző trükköket:

– Vedd sorba a költségeidet, majd szorozd meg egy 1-nél nagyobb számmal, amivel ráraksz még valamennyit,  így „kiütheted” az érzelmi alábecslést.

– A bevétel oldalon ugyanezt csináld meg egy egynél kisebb számmal, amivel csökkented valamennyivel a becsült bevételedet, ami a túlbecslést ellensúlyozza.

– Legjobb, ha meg tudod mutatni valakinek, aki objektíven tudja elemezni… Nem kell hozzá pénzügyi szakember, csak egy olyan személy, aki kiszúrja például, hogy a szolgáltatásodat nem lehet napi 24 órában az év 365 napján nyújtani :)

Persze ezeken kívül számos területen torzíthat még a “rózsaszín köd”: versenytársak elemzésénél, piacméret, piaci részesedés felmérésénél, vevőelemzésnél, stb.

A lényeg, hogy értsd meg, fogadd el, az üzleti tervedtől a negatív eredmény is jó eredmény. Ne szépíts rajta, mert magadat csapod be. Amikor rosszul néz ki egy üzleti terv, és azt látod, hogy ez így nem fog menni, akkor az, abban a formában nem fog menni. Megmutatja, hogy nagy veszteségeid lesznek, ha ebben a formában csinálod, a casflow kimutatásod megmutatja, hogy pénzhiányban fogsz szenvedni, fizetésképtelen állapotaid lesznek, megmutatja, hogy abban a formában nem fog sikerülni, lehet, hogy pár alap feltételezésről kiderül, hogy nem helytállóak, vagy hiányzik valami elengedhetetlenül fontos a nyereséges működéshez.

És ezek mind olyan segítő információk, amikkel elkerülheted, hogy a valódi pénzedet kockáztatva, vagy pénzügyi elkötelezettséget felvállalva teszteld az ötleted. Megnézheted előre, kiértékelheted, hogy vajon mi miatt produkál negatív eredményt. Ebből fogod tudni, hogy hol kell változtatnod, hogy működőképes legyen az ötleted.

Ahelyett, hogy van egy szép eredményeket mutató, de fals üzleti terved, legyen inkább egy negatív eredményt hozó, mutassa meg a hibákat, ösztönözzön továbbgondolásra, átgondolásra, termékbővítésre, szolgáltatásbővítésre, költségoptimalizálásra, amivel mindig közelebb visz a reálisan pozitív eredményű tervhez és a megvalósításhoz.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>