üzleti terv, tervezés

Az üzleti terv 6 kritikus kérdése

Ma Magyarországon egy vállalkozás beindításakor az ember utolsó gondolata általában, hogy üzleti tervet készítsen – sajnos. Üzleti tervet írni abszolút hasznos! Egy csomó dolog van a fejünkben, amiket rendbe kell tenni és „papírra” kell vetni ahhoz, hogy könnyebben és mélyrehatóbban levonhassuk belőlük a következtetéseket.

Soha ne becsüljük alá az üzleti terv fontosságát. Ez alkotja a céged gerincét: a gerincoszlopot, amire a céged épülni fog. A potenciális partnereid, befektetőid első benyomását adja a cégedről, és a céged működését tükröző térképként fog szolgálni. Íme 6 kritikus kérdés, amire választ kell keresned!

Bizonyos szempontból az üzleti terv megírása egyszerű – nincsenek szabályok, vagy előírások a hosszára, formátumára vonatkozóan, vagy akár a konkrét tartalmára. De ahhoz, hogy megtaláljuk a helyes válaszokat a helyesen feltett kérdésekre, igen fontos! Fontos, ha meg szeretnénk alapozni a stabil üzletmenetet, és kellő figyelmet kapni a befektetőktől.

 

1. Milyen szükségletet elégítesz ki?

Ez egy nagyon fontos kérdés, mert túlmutat a „Mit csinál a vállalkozásod” kérdésen. Az csak egy dolog, hogy az üzleti terved felvázolja a vállalkozásodat általánosságban, leírva, hogy milyen terméket gyártasz, vagy milyen szolgáltatást nyújtasz. Ha egy stabil üzleti tervet szeretnél készíteni, akkor magasabb szinten kell gondolkodnod.

Az jó, ha úgy érzed, hogy a vállalkozásod valami hasznosat ad, és izgatott leszel az ötlettől – ettől hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az emberek „viszik majd, mint a cukrot”. De racionálisnak és kritikusnak kell lenni, amikor az ügyfelek vásárlási döntéseit vizsgáljuk: milyen alapvető vásárlói igényt elégít ki a vállalkozás? Akkor tekintheted ezeket a vélt szükségleteket megalapozottnak, ha a piackutatások is azt támasztják alá, hogy valóban léteznek.

 

2. Mitől vagy más?

üzleti terv, tervezésA piac egyre telítettebb, és folyamatosan alakulnak az új vállalkozások. Nagy az esélye, hogy több vállalkozás is létezik a piacon, akik ugyanazt a szükségletet igyekeznek kielégíteni, mint ami a Te terveid között is szerepel. Ez nem jelenti azt, hogy Te nem tudod ezt jobban csinálni, vagy másképp tálalni, viszont pont ebben rejlik a kihívás – kitalálni, hogyan legyél MÁS!

Először is ismerned kell a célpiacod összes fontos szereplőjét. Ehhez elengedhetetlen a piackutatás. Meg kell vizsgálnod, hogy a versenytársaid mit csinálnak jól és mit rosszul, illetve az Ő vállalkozásuk „hogy megy”? Meg kell határoznod a megkülönböztető tényezőket, amik lehetővé teszik, hogy kitűnjél, és hangsúlyoznod kell azokat.

 

3. Ki a célközönséged?

Fontos! A válaszod nem lehet az, hogy „mindenki”! Nincs az a hasznos és praktikus termék vagy szolgáltatás a világon, aminek mindenki a célközönsége. Elemezz végig különböző tényezőket, szempontokat, mint pl.: kor, nem, iskolai végzettség, földrajzi elhelyezkedés, munkaviszony, családi állapot stb., és végezz előzetes piackutatást, ami szűkíti a kört, megmutatja a megfelelő „halmazt”.

Ne felejtsük el, hogy a piacodat lehet később bővíteni, ha már elindultál. Ha úgy látod, hogy kicsit tágabb kört, esetleg több kis piaci rést kell megcéloznod, később ezt bármikor megteheted a tapasztalataidra alapozva. Kezdetnek azonban érdemes egy kisebb célpiaccal indulni.

 

4. Hogy fog az üzletedből pénz jönni?

Erre elsőre talán evidens módon adódik a válasz, hogy termékeket, vagy/és szolgáltatásokat fogsz eladni – nyilván. :-) Mégis fontos ennek a részletes kidolgozására kitérni a tervedben: hogyan, hová és mennyit fogsz eladni?

A kérdés másik oldala, hogy milyen költségekkel fog mindez járni? Ki fogja ezeket kifizetni? Milyen szolgáltatásokért, milyen partnereknek kell fizetni? A működési költségeken felül milyen fix költségeid lesznek?

És végül: azt az összeget, amit ki kell fizetned, fedezi az a bevétel, amit el tudsz érni? Mikor lesz „nullszaldós” a céged?

 

5. Hogy reklámozod a cégedet?

üzleti terv, tervezésA vállalkozásodat reklámozni legalább olyan fontos, mint működtetni. Különben a célpiacod sosem fog tudni róla, hogy ki vagy, vagy egyáltalán, hogy létezel.

A marketing stratégiádnak abból kell kiindulnia, amit a versenytársaid a Te vállalkozásod létezése előtt alkalmaztak. A hagyományos reklámokra, marketingre támaszkodtak inkább, vagy online marketingre? Megjelennek kiállításokon, helyi eseményeken, stb., vagy egyszerűen a technológia lehetőségeit kihasználva próbálják vinni a hírüket?

Nem feltétlenül kell azt tenned, amit ők. De kiindulópontnak jó. Utána pedig megvizsgálva az ő módszereiket ki tudod alakítani a saját marketing stratégiádat – kezdetnek, amit folyamatosan csiszolsz a tapasztalatok, mérőszámok alapján. (Itt már érdemes hangsúlyt fektetned azoknak a „megkülönböztető” jegyeknek a kommunikálására vagy alkalmazására, amiket a kettes pontban kidolgoztál.)

 

6. Mire van szükséged az induláshoz?

Minél több potenciális befektetőre és partnerre, ez a lényeg. Minden vállalkozásnak el kell kezdenie valahol, de ez a kezdés drasztikusan eltérő lehet iparáganként is, és vállalkozásonként is.

Korszerű berendezésekre van szükséged? Ki fog ezekbe beruházni? Mi az az összeg, amire szükséged van induláskor? Ezeknek a kérdéseknek a vizsgálata egy képet adhat arról, hogy milyen tőkével, és milyen forrásokkal kell rendelkezned a kezdéshez.

 

Ezeket a kérdéseket megválaszolni nem egyszeri feladat. Az üzleti terv egy „élő”, folyamatosan változó dokumentum kell, hogy legyen, ami együtt fejlődik a cégeddel. A vállalkozásod működése során számtalan lehetőséggel, kihívással fogsz szembesülni, és rengeteg tényező lesz, amit egyáltalán nem is tekinthetsz állandónak, biztosnak. A túléléshez, és a hirtelen változó körülményekre való megfelelő reagáláshoz nélkülözhetetlen az üzleti terv!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>