fedezeti pont

Mikortól nyereséges a cégem?

Ha megkérdezed magadtól, hogy mennyibe kerül egy hónapod, vajon tudod-e rá a választ? Tudod-e, hogy mennyi pénzre van szükséged egy hónapban? Egy évben? Ez a kérdés magánemberként és vállalkozóként is sarkalatos.

Ha vállalkozóként megkeresed erre a kérdésre a választ, akkor pontosan tudni fogod, hogy mikortól termel hasznot a céged. Ez az egyik legérdekesebb mutatószám, amit érdemes mihamarabb meghatározni, és a folyamatos működés során felügyelni.

Fedezeti pontnak, vagy nyereségességi küszöbnek is nevezzük ezt a pontot, hiszen ez mutatja meg, hogy mennyit kell termelnie a cégnek, hogy fedezze a vállalkozással járó költségeket. Ezen a ponton cégünk eredménye nulla, nem veszteséges és nem is nyereséges.

Meghatározásához három összetevőre van szükség.

Szükség van hozzá az egységre jutó bevételre, az egységre jutó költségre és a fix költségre.

Fix költségek azok a költségek, amik mindenképpen megjelennek a vállalkozás életében, termeléstől függetlenül. Tipikusan ilyenek a hiteltörlesztések, rezsi-tételek, bérleti díj, stb.

Változó költségek a tevékenységhez kapcsolódóan jelentkező költségtételek, mint például alapanyag, tevékenységhez kapcsolódó bérköltség, terembérleti díj például oktatáshoz, tulajdonképpen minden olyan költség, ami a termék/szolgáltatás előállítása és értékesítése miatt merül fel. Mennyibe kerül nekem, hogy 1000 forintos bevételem legyen? Beszerzem, tárolom, kiszállítom, reklámozom, stb. Ha kiskereskedelemmel foglalkozol, próbáld %-osan meghatározni ezt a költséget.

Jól látszik az összetevőkből, hogy a végtelenségig finomíthatók ezek a tételek, alulról építkezve sokkal pontosabb költségeket határozhatunk meg, de először jól működik ez a számítás becslésekkel is. Nagyságrendekkel. Legtöbb esetben persze nem egyetlen termékkel foglalkozik egy cég, viszont ez jó arra, hogy az elvét megértsük. Aztán alkothatunk termékcsoportokat, megnézhetjük a fő termékünket, amik a bevételek nagy százalékát adják, hogy annál hogy alakul ez a pont. Szolgáltatásnál számolhatsz óradíjjal, kiskereskedelemben az egyes termékcsoportok árrésével.

Az alábbi képen láthatsz egy egyszerű, egytermékes fedezeti pont számítást. Ezzel a számítással arra a kérdésre kapjuk meg a választ, hogy hány terméket kell értékesítenem, hogy nullszaldós legyen a cégem, illetve arra, hogy milyen értékben kell értékesítenem.

A diagramon pedig azt láthatod, hogy mely árbevételi szintnél (árbevétel a vízszintes tengelyen) éri el a nullát a profit (függőleges tengely).

Fedezeti pont kalkuláció

Ezt a fedezeti pont kalkulációt most letöltheted és saját számokkal kísérletezhetsz benne:

Fedezeti pont kalkulátor

Játssz a számokkal, próbálgass verziókat! Akár az árképzésedbe is besegíthet, ha látod az egyes árakhoz tartozó szükséges mennyiségeket, ami az életben maradáshoz kell. Vajon reális elvárás-e az az értékesítési mennyiség, ami már fedezi a költségeket? Min érdemes változtatni? Változtass az áron, változtass az önköltségen, nézd meg úgy az eredményeket! Jó szórakozást hozzá :)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>