üzleti terv frissítés

Tudod, hogy egy jó üzleti terv sosincs kész?

Hogy mi? Hogyhogy nincs kész?

A tervedet, vagy a vállalkozásod egyes szeleteinek tervét egy adott pillanatban az épp rendelkezésedre álló információk alapján, a legjobb tudásod szerint készíted… a jövőről… Követése, felülvizsgálata elengedhetetlen ahhoz, hogy azt szolgálja, amire való: a rövid-, közép-, és hosszútávú céljaid elérését.

Mikor kell frissítenem az üzleti tervemet? A válasz egyszerű: Mindig :)

Minden hónapban, héten, napon, mindig, amikor a dolgok változnak. És a dolgok mindig változnak. Változtatsz, amikor beszélsz az ügyfeleiddel, más vezetőkkel, amikor a zuhany alatt eszedbe jut egy ötlet, amikor felismered, hogy nem is tudsz annyi mindent megcsinálni (és nem azért mert nem vagy rá képes, csak kevés a 24 óra például).

Ne úgy gondolj rá, hogy te jó ég, megint ülhetek a terv elé, hogy átírjam… Fogd meg a másik végéről: örülj neki, hogy a gondolataid káoszából egy leírt, összeszedett rendszert láthatsz, ha megteszed, hogy felülvizsgálod, aktualizálod a tervedet. A gondolatok papírra vetéséből, rendszerezéséből temérdek  új ötlet, lehetőség gondolat születik! Nem hiszed el? Próbáld ki! :) Nem fogod elhinni, amíg meg nem tapasztalod, akkor viszont nagy lökést ad a továbbiakra.

Nézzük a követés, felülvizsgálat gyakoriságát a „mindig”-en belül:

Éves felülvizsgálat – általában év elején, de szezonális vállalkozás esetében a szezonok időpontja eltér a valós klasszikus évkezdéstől, de azért egy évet  érdemes látnod viszonylag részletes feladatbeosztással, célszámokkal. Az éves felülvizsgálatnál szánj egy kis energiát az eltelt időszak adatainak elemzésére, tényadat-vizsgálatra:

Mit vettek szívesen? Melyik terméked szárnyalta túl, melyik hozta az elvárásaidat, mi maradt el tőle? Van-e újabb versenytársad az eddigi „számbavetteken” kívül? Mi a helyzet a célcsoportoddal? Tudsz-e másikra is nyitni, vagy mélyíteni az eredetit?

És még persze rengeteg kérdés érdekelhet az elmúlt időszakra vonatkozóan akár a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban, akár a vevőiddel kapcsolatban, vagy a pénzügyi eredményeiddel kapcsolatban.

Az új év frissített programját érdemes ezeknek az információknak a birtokában elkészítened.

Havi terv-felülvizsgálat:

Fókuszálj az eredményeid elemzésére. Nézd meg, a tervhez képest milyenek lettek a tényleges adataid, a feladatok elvégzésében, az eladásban, a bevételben, haszonban, pénzáramlásban. Érdemes ezt saját magadnak egy-egy táblázatban feltérképezni: terv-tény-eltérés oszlopokat egymás mellett láttatva. Sokkal könnyebben ki tudod olvasni egy ilyen rendezett táblázatból objektíven, hogy például melyik terméked „vált be”, melyiket kedvelték leginkább vagy melyik produkált számodra jó hasznot. Látod a kiugrásokat, ha felülmúlta a tervedet, és látod rögtön azt, ami alulteljesített a tervedhez képest.

Tipp: ahogy haladsz előre az évben, érdemes az eltelt hónapok alapján módosítani az év hátralévő részét is újragondolnod. Most például augusztust írva az év első felének eredményei alapján bátran módosítsd az év szeptember-december időszakára eső tervezett feladataidat.

A havi vizsgálatnál mindenképp nézd meg, hogy a határidős feladatokkal sikerült-e végezni, mik azok, amik átcsúsznak a következő hónapra. Frissítsd eszerint a teendőid listáját.

Heti/napi felülvizsgálat

Feladatokat érdemes még kisebb időléptékben betervezni, és nyomonkövetni, a hatékonyságod miatt. Ez már napi szint, de a havi, éves többéves terved alapjai. Ne sajnáld nap elején, vagy nap végén másnapra összeszedni a teendőidet. Ezzel biztosíthatod, hogy ha nekilátsz a munkának, akkor azzal foglalkozol, amivel valóban akartál, ami valóban haladást eredményez. Ezzel könnyebben elkerülheted az energiavámpírjaidat, mint pl az email-ek állandó figyelése, vagy egy kis fb-szörfözés.

Az üzleti terv a jövőről szól, amiről senki nem tud biztosat. A körülmények alakítják, a változás állandó. Épp ezért tartsd frissen, napra- (hónapra, évre) készen!  Tervezd, frissítsd, alakítsd át, és próbáld tartani, hiszen itt láthatod azt is, hogy hova vezet az, ha sikerül megvalósítani  a kitűzött feladatokat.  A tervezési folyamat szerves része a tervek tényekkel való összevetése, ezért foglalkozz vele, csak egy picit, hidd el, hogy olyan információkat ad számodra, amit sehonnan máshonnan nem tudsz megszerezni, ezek a legértékesebb információk, amik kifejezetten a te vállalkozásodra vonatkoznak. Ütemezd be feladatként. Hetente csak egy pici idő, havonta egy kicsit több, az évesre pedig vegyél egy nagyobb lélegzetet, és vidd végig, megéri!

Hát ezért van az, hogy, hogy egy jó üzleti terv sosincs kész ;)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>