üzleti terv az iránytű

Üzleti terv, a vállalkozásod iránytűje

Üzleti terv: Káoszból rend

Van, hogy néha azt érzed, már megint nem úgy mennek a dolgok a cégedben, ahogy gondoltad…
Nincs annyi pénzed, ahogy fejben(!) tervezted, hogy lennie kéne…
Megint váratlan kiadásokkal találod szembe magad, pedig már kezdtek jól alakulni a dolgok…
Egyszerűen nem érted…

A magyarázat: a káosz és a fejben nem követhető szerteágazó nyitott kérdések a vállalkozásoddal kapcsolatban.

Az üzleti terv a rémisztően hivatalos dokumentumtól kezdve lehet egy házi készítésű összeszedett gondolatsor is, legalábbis kezdetben. Csak azzal a tartalommal, ami Téged érdekel, amire Te vagy kíváncsi.

Ezért mindenképp érdemes megkülönböztetni a belső használatra szánt tervet egy külső befektetőnek, vagy hitelintézetnek adott, komoly formai követelménynek megfelelő dokumentumtól.

A házi használatra szánt összeszedett gondolatsor viszont mindenképpen írásos kell, hogy legyen. Saját magadnak is! Feltétlenül! Még ha azt is érzed, hogy „úgyis mindent nekem kell megcsinálnom, itt van minden a fejemben”!

Fontos elv, hogy a leghalványabban leírt szó is erősebb a kimondottnál, különösen a kigondoltnál, fejben megtervezettnél.

Üzleti terv, mint a vállalkozás jövőjének térképe  A belső használatra szánt terv lesz a mankód, ahová rápillantva először tudni fogod, hogy mi miért történik, mindenre kapsz magyarázatot. Mivel mindenre van magyarázatod, így tudsz rajta változtatni, ha kell. Ha nem kell, vagy nem lehet, akkor viszont tudsz vele a következő időszakra tervezni.

Kezdd piciben, koncentrálj pl. csak a kiadásaidra és írd le, hogy mi a jelenlegi állapot, és mi várható? Holnap, jövő héten, jövő hónapban, az elkövetkezendő évben, de csak addig, amíg valóban hasznosnak és valósnak érzed. Csak ami neked fontos. Nem külső szereplőnek írod, csakis magadnak!

Alapvetően fontos igényed, mivel vállalkozást vezetsz, vagy indítasz, hogy a tevékenységedet nyereségesen végezd. Ehhez fontos lépés megvizsgálnod a költségeid és bevételeid alakulását.

Fontos, hogy bár az optimizmus szükséges a vállalkozásban, az üzleti terv készítésénél vissza kell fognod e jó tulajdonságod előretörését.

Fő a realitás! Reális adatok kellenek! Neked! Hogy tisztán láss!

Semmilyen költségről nem szabad megfeledkezned! Minden, amiről megfeledkezel, váratlan kiadásként fog visszaköszönni az elkövetkezendő időszakban!

tipp Készíts optimista, reális és pesszimista változatot olyan mélységben, amit még szívesen elemzel!

tipp Ha minden költségedet számba vetted, adj még hozzá 20%-ot, így a váratlan kiadásokra is fel lehetsz készülve

tipp Nézd meg az előző hónapban jelentkező költségeidet, ez alapján nem kerülik el olyan kiadások a figyelmedet, amik gyakran kimaradnak, mint például bérleti díj, weboldal költségek, biztosítási díjak, amik nem szorosan a termékedhez/szolgáltatásodhoz köthetők, de a vállalkozás életéhez hozzátartoznak.

Bevétel oldalon is próbáld visszafogni az optimizmusodat, és a realitás talaján állni.

Ha ez a két „láb” valamilyen mélységben rendelkezésedre áll, azaz le van írva(!), akkor a jövedelmezőségi adatokra is fény derül. Persze ezen kívül még sok-sok szeletét górcső alá kell venned, de fő a fokozatosság. Ha most ezek érdekelnek kezdd ezzel.
Nyereséges-e a tevékenység?
Ha induló vállalkozásod van, akkor lehet-e és milyen paraméterekkel lehet nyereséges a tevékenységed?
Ezek olyan kérdések és válaszok, amik mind segítenek a továbblépéshez. Többször találkozom azzal a vacillálással, hogy vajon ha egy adott munkát adott feltételekkel elkészítünk, az mire elég?

Életben maradásra?

Rosszabb esetben arra sem?

Vagy továbblépésre?

Vagy megfordítva a kérdést, mennyit kellene „rátenni”, hogy megérje?

Ezt a „rátett” tételt elbírja-e a piaci jelenléted? Vagy a konkurenciád közbeszól?

Vagy például, hogy honnan finanszírozd a munkához szükséges költségeket, amíg a hozzá tartozó bevétel megérkezik?

Ez csak pár kérdés, amire az üzleti terved válaszol. …és ezért válik térképpé, a saját térképeddé… amiről olvasva jó irányt választasz, mert látod az utat, amit be akarsz járni.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>