Üzleti terv - részletekben

Üzleti terv – gondolkozz részletekben!

Próbálj részletekben gondolkodni az üzleti tervről. Ne gondolj az egészre, mindig csak a következő lépésre, a következő egységre, amit meg fogsz csinálni. Ezek a részletek, blokkok lehetnek a küldetések, pénzügyi kimutatás, egy swot elemzés, vagy a piac elemzése, kinek van szüksége a termékedre, miért, mit csinálsz rosszul. Minden ilyen dolog egy-egy blokk. Az értékesítési terv is egy blokk, ahogy például a személyi terv is, hogy vízionálod, hogy hány emberrel fogsz dolgozni, mennyit keresnek, stb…

A kulcsa ennek az, hogy nem az egész üzleti terv megírására gondolsz. Hallhatsz olyan eseteket is, amikor csak megy a tervezés (leginkább fejben) a megvalósítás pedig végül addig várat magára, hogy sosem kezdődik el, ahogy az igazi üzleti terv megírása sem…

Szóval ahelyett, hogy teljes tervben gondolkodsz, gondolkodj kisebb egységekben. És ami még ennél is hasznosabb, hogy ott kezdd, ahol neked tetszik.

Annál az egységnél, annál a témánál, annál a területnél.

Mik lehetnek a tipikusan kedvenc ilyen blokkok?

  • Küldetés megfogalmazása. Mit fog tudni adni a céged neked, a munkavállalóknak, az ügyfeleinek.. Bár ez a kevésbé gyakorlatias része az üzleti tervnek, mégis fontos lehet akár pszichés okokból, hiszen a legtöbb vállalkozás valami miatt, valami küldetésnek a megvalósítására indul, amire jó mindig rápillantani mondjuk a nehéz szakaszokban.
  • Lehet, hogy a számok embere vagy. Ez is rendben van. Kezdd az értékesítési tervnél. Vagy a költségeknél. Aztán úgyis továbbmész, ha meg nem, már ezekkel is beljebb vagy.
  • Vagy nagyon jó kezdési egység a marketing terv. Ezzel úgyis mindig foglalkoznod kell. Képzeld el, ha van rá egy általad megtervezett rendszeresség, amihez tudsz igazodni, és változtatni rajta, ha az eredmények mégsem olyan tempóban jönnek.
  • Termelő cég lévén lehet, hogy az először a beszerzendő alapanyag, vagy a gyártási folyamat van a fókuszodban. Ez is egy egység, ha ezzel a résszel foglalkozol az üzleti tervedben először, az is rendben van.

Még nagyon sok ilyen blokk van. A piackutatás, a fedezeti pont számítás, a piaci előrejelzések, a személyi felépítéssel foglalkozó stratégiai kérdések, pénzügyi kimutatások, stratégiák… Amelyikre legjobban kíváncsi vagy, amivel a legszívesebben foglalkoznál, kezdd ott!

Ne stresszelj, hogy mikor lesz kész, és hogy jaj, még mennyi minden kéne bele. A varázsszó a

l é p é s e n k é n t.

Egyébként is jó, ha tisztában vagy azzal, hogy egy üzleti terv valójában sosincs kész. Legalábbis az, amit magadnak készítesz, és azért készíted, hogy folyamatosan fejleszd és tedd egyre sikeresebbé a vállalkozásod.

Már az elején tisztában kell lenned azzal, hogy folyamatosan ellenőrzésed alatt kell tartanod a folyamatokat. A feltételek változhatnak, az előrejelzések lehetnek tévesek, és tudnod kell dönteni, hogy mikor kell változtatni, és mikor kitartani a terv mellett.

A lényeg tehát kezdd azzal, ami a legjobban érdekel, tudd, hogy egy jó üzleti terv sosincs befejezve, és tudj dönteni, ha változnak a körülmények (márpedig mindig változnak), hogy mit érdemes továbbvinni a tervben és min érdemes módosítani.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>