10 hiba, ami tönkreteheti a vállalkozásodat

10 hiba, ami tönkreteheti a vállalkozásodat

 

Vannak alap tézisek, amik a legtöbb ember fejébe “beugranak”, ha arról van szó, hogy miért mennek csődbe olyan gyakran a kisvállalkozások. Nézzünk most végig 10 gyakori okot:

1. Elfogultság

Amikor az ember úgy érzi, hogy van egy igazán briliáns ötlete, amire tuti mindenki két marokkal fog ugrani… könnyen lehet kiábrándító csalódás a vége. Bármennyire is jónak és hiánypótlónak érzed az üzleti modelledet, a termékedet, vagy a szolgáltatásodat, ne áldozz rá pénzt, és ne kockáztass addig, amíg:

  • nem mérted fel a piacot, hogy valóban van-e igény a termékedre
  • nem vizsgáltad meg a majdani konkurenciát, hogy versenyképes lehetsz-e majd
  • nem tesztelted le egy szűk körön a termékedet, modelledet…

Ha már a vállalkozásod működésekor jössz rá, hogy mégsem olyan keresett, amit kínálsz, nagyon sokat veszíthetsz. Bár még ilyenkor is lehet stratégiát változtatni, alternatív lehetőségeket keresni, de már sokkal nehezebb, mint az előre gondolkodás.

 

2. A rossz üzleti modell

Ha a vállalkozás üzleti modellje nem elég alaposan van kidolgozva, vagy esetleg hibásan, az életben maradás esélye jelentősen csökken (pl. telített piacra próbál belépni, meglévő piacra belépő új szereplő miatt változtatás szükséges, stb.)

 

3. Beleveszés a részletekbe

Sok üzlet ott csúszik el, hogy már a kezdés is lassan, nem a mielőbbi bevételek szerzésére fókuszálva megy, hanem elvesznek a vállalkozók a részletekbe, az aprólékos kidolgozásokba. Ennek egyik veszélye, hogy a versenytársak reakcióideje sokkal gyorsabb, a másik pedig, hogy az aprózás rabolja az időt, amíg bevétel nem képződik, de a költségek, ráfordítások már jelen vannak.

Először a legértékesebb terméket dobjuk piacra, hogy azonnal meginduljon a bevételképződés. Ezután, illetve ezzel párhuzamosan mehetnek a pontosítások, apró részletek, új ötletek kidolgozása.

 

4. Rugalmasság hiánya

A kezdő vállalkozók nem mindig figyelnek kellőképpen a piaci visszajelzésekre. A jó stratégia lényege, hogy amint a piaci körülmények azt igazolják, változtatni kell az üzleti modellen, alternatív megoldásokat kell keresni.

Ehhez a változásokat észre kell venni, a módosításokat pedig meg kell tenni.

 

5. Túl gyors növekedés

Elsőre talán hihetetlen, de igaz. J A túl gyors fejlődés is okozhatja egy vállalkozás halálát abban az esetben, ha a cég szervezete nem követi le a változásokat minél hamarabb. Ellátási zavarok, munkaerőhiány léphet fel, stb.

 

6. Forgótőke lecsökkenése, likviditási problémák

A forgótőke elengedhetetlen a vállalkozás működéséhez és fennmaradásához. Csökkenni hagyni olyan hiba, ami előbb-utóbb a vállalkozás csődjéhez vezet, hisz nincs miből működtetni azt.

Néhány figyelmeztető jel:

  • Csökken vagy negatív a szabad cash-flow
  • Egyre gyakoribb a rövid lejáratú kötelezettségek elmulasztása
  • Halmozódnak a számlák, egyre több a kifizetetlen adósság
  • Szűkülnek a beszállítói határidők

 

7. Rossz hitelfelvétel

Pl. kényszerhelyzetben felvett magas kamatú hitel.

 

8. A marketing hiánya

Főleg a kisvállalkozók hibája, hogy úgy gondolják, hogy annyira eredeti amit kínálnak, hogy majd „eladja magát”, különben is az a nagy cégek luxus kiváltsága, hogy ilyesmire, mint marketing pénzt tudjanak költeni…

A marketinget ugyanúgy meg kell tervezni, és ugyanúgy stratégiát kell építeni rá, mint akár a gyártási folyamatunkra, pénzügyeinkre, bármire!

 

9. A tőke hiánya

Egy újabb stratégia, aminek meg kell lennie egy vállalkozásban: a finanszírozási stratégia. Nincs az a jó ötlet, ami tőke nélkül létezni tud. Mindenképpen meg kell teremteni ezt úgy az indításra, mint a működtetésre.

Pénzszerzési források lehetnek:

  • üzleti angyal
  • tőkebefektető
  • crowdfunding
  • kalapozás

 

10. Nem megfelelő munkatársak

Egyedülálló ötlethez egyedülálló csapat is szükséges. Aki pedig valaha is alkalmazott embereket, tudja, hogy a megfelelő munkatársakat megtalálni hatalmas feladat, és sok-sok veszélyt rejt magában. Merjen kiállni a véleménye mellett, de közben mégis legyen irányítható, olyan területhez értsen, amihez a vállalkozó nem, de ezt nem átlátva is meg lehessen bízni benne, stb…

A kisebbik baj az, ha egy munkavállaló nem válik be, új jön helyette, és előbb-utóbb megtaláljuk az igazit – bár itt is tudjuk, hogy a magas fluktuáció is milyen károkkal jár. A nagyobb baj az, ha a vállalkozás eredményét is képes már egy vagy több munkavállaló „képtelensége” rossz irányba vinni, esetleg közvetlen kárt okozni.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.