stratégia, célpiac, célcsoport

3 kérdés a stratégiaalkotáshoz, amit érdemes körbejárnod

A vállalkozásnak szüksége van stratégiára, ez mondhatni alapvetés. Nélküle céltalanul, vaktában lövöldözünk, ami ritkán jól is elsülhet, de legtöbbször nem hozza a várt eredményt.
A stratégia fő pillérei, hogy tisztában legyél a céged által kínált értékekkel, ezt be tudd vinni a piacra, és végül el tudd adni a célcsoportodnak, a vásárlódnak.
A stratégia felállítása nem a mindennapos teendőkre fókuszál, hanem a fő célra, irányokra, küldetésre, a közönségre, és ez adja majd a mindennap végzendő feladatok célját, ez lesz a mozgatórugója a Te vállalkozásodnak is.
Nézzük tehát mi az a három kérdés, amit mindenképpen érdemes átgondolnod:

1. Mi az az érték, amit a céged nyújt?

Ez olyan alapvető kérdés, ami miatt működik a vállalkozásod.

Mégis sokan kihagyják, háttérbe szorul a minél hamarabbi eladás célja mögött. Amikor értékről beszélünk, akkor valódi, a vásárló számára valamilyen problémára megoldást kínáló, valamilyen számára előnnyel járó dologra kell, hogy gondoljunk.

Mi az a probléma, amit az én termékem megold? Mi az az igény, amit az én termékem elégít ki?

Ne ragadj le az általánosságoknál. „Minőségi, megbízható szolgáltatás … területen” – ez ma már nem elég…

Mitől jó, jobb a te terméked, szolgáltatásod? Mi az az érték, amit tőled kap meg?

2. Ki akarja használni a te megoldásodat? Ki fogja megvenni? Kinek van rá szüksége?

Egy nagyon fontos tisztázandó az elején, amit sok vállalkozó elront: Tudnod kell, hogy nem mindenki a vevőd! Ezt már sokszor hallhattad is tőlünk, mert nagyon fontos tudni, tisztában lenni ezzel.

Nagyon sok oka lehet, hogy valaki miért nem vevőd, a leginkább jellemző, hogy egyszerűen nála nem jelentkezik egy adott igény, vagy probléma, amire a te terméked ad megoldást. Tehát nincs mindenkinek szüksége arra, amit te nyújtasz, és ez persze így van jól.
Ha ezt tisztázod magadban, akkor jöhet a következő lépés: koncentrálj azokra akiknek viszont Rád, a te termékedre van szüksége. Ők a Te célcsoportod! Velük kell foglalkoznod.
Ha letisztult a kép, hogy mi az, vagy mik azok az értékek, amiket te tudsz adni, akkor fogalmazd meg, hogy mi az a probléma, mi az az igény, amire a te terméked a megoldás.
Mindezek után azonosítsd be azokat az embereket, akit érdekelhet a terméked, akik hajlandóak és képesek megvenni.
A cél, hogy a számodra valóban fontos emberekre koncentrálj.

3. Hogyan éred el ezeket a számodra fontos embereket?

Már pontosan tudod, hogy mi az az érték, amit képviselsz, mit tudsz adni, miben tudsz segíteni, milyen problémákra tudod a megoldást. Azt is meghatároztad, hogy kik lehetnek azok az emberek, akiknek erre van szüksége. Kinek van adott problémája, kinek van adott igénye valamire.
Már „csak” el kell érned őket valahogy.

Hogyan legyél a piacon, hogyan legyen a terméked a piacon, és hogyan szólítsd meg a számodra fontos embereket?
Olyan sok módszer van, amit használhatsz, hogy szinte lehetetlen megjósolni, hogy neked mi válik be. Közösségi marketingen keresztüli megszólítás, email-marketing, SEO, offline eszközök hada, stb. Egyik sem kötelező elem, persze jól megválogatva szépen kiegészítik, építik egymást.

A cél a minél jobb megismerés, hol vannak a vásárlócélcsoportid? Milyen oldalakat látogatnak, miről beszélnek, miről vitáznak? Ragadd meg az alkalmakat, amikor személyesen találkozhatsz a célcsoportoddal, beszélgess velük. Ez tulajdonképpen minden területen nagyon sok információval szolgál számodra. Mindenre figyelj, mi érdekli, miről beszél. Kérj véleményt a vásárlódtól. Az olvasói levelek, termékfelhasználói tapasztalat, pozitív és negatív visszajelzések egyaránt afelé terelnek, hogy minél inkább ki tudd szolgálni a vásárlóidat. Múltkor találkoztam azzal a bölcsességgel, ami igen-igen helytálló: “az elégedetlen ügyfeleid révén tudsz a legnagyobbat fejlődni”.


Amit viszont érdemes mindig észben tartanod: a közösségi oldalon összetoborzott rajongóid a közösségi oldalé. Ő rendelkezik felette. Ha épp olyan szabályt léptet életbe, amivel egyik napról a másikra a rajongóidnak csak egy kis részét hagyja, hogy elérd, akkor nem tudsz ellene mit tenni, mert ő rendelkezik vele (persze pénzzel azért a többiekhez is oda lehet tolni, de az már fájó pont). Mindig tartsd szem előtt, hogy az a közönség igazán a tiéd, akiket te gyűjtesz össze, nálad vannak az adatai. Ezt a kitérőt csak azért tettük, hogy ha azt látod, hogy márpedig te legjobban a közösségi médiában tudod megszólítani a közönségedet, akkor is törekedj arra, hogy odatereld a honlapodra, email listádra a vevőidet, hogy bármikor elérhesd őket.


Próbáld körbejárni tehát a stratégiához elengedhetetlen kérdéseket!

Koncentrálj rájuk 10 percig, de akkor csak az adott kérdésen gondolkozz, hogy elő tudjanak jönni olyan gondolatok, amik amúgy elvesznek a nagy agyi forgatagban. Ha tényleg csak a kérdésre koncentrálsz, akkor kevesebb idő is elég, hogy megtaláld a válaszokat, vagy legalábbis az utakat, ötleteket, amik közelebb visznek a válaszokhoz (pl a vevőid szokásainak kutatása)
Stratégiaalkotásra fel! Kezdd el még ma!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>