SWOT analízis

Stratégiaalkotás és csapatépítés

A SWOT analízis, vagy GYELV elemzés alapvetően a stratégiaalkotás egyik lépése, viszont egy másik területen is hasznát veheted: a csapatod fejlesztésére!

Mozaikszó lévén az egyes betűk az alábbiakat rejtik:

S          Strengths                 Erősségek

W         Weaknesses            Gyengeségek

O         Opportunities            Lehetőségek

T          Threats                     Veszélyek

Ennek megfelelője a magyarra fordított GYELV, ami csak úgy alkotott kimondható mozaikszót, ha a gyengeségeket vesszük előre. Ez kicsit amúgy is alátámasztja a magyar mentalitást, de ennek a cikknek persze nem célja ezt bármiféle mögöttes meghúzódó sugallatokkal összekapcsolni :) Mindenesetre maradjunk a SWOT mozaikszónál, úgyis az a nemzetközileg is számon tartott fogalom.

SWOT analízis

Stregths – Erősségek: olyan belső pozitív tényezők, amik jól működnek és van rá befolyásunk, hogy még jobban működjenek.

Weaknesses – Gyengeségek: olyan belső negatív tényezők, amik nem jól működnek, de lehet rá befolyás, hogy jobb legyen.

Opportunities – Lehetőségek: olyan külső pozitív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket.

Threats – Veszélyek: olyan külső negatív tényezők, korlátok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek.

A SWOT elemzés tehát nagyon fontos lépés a stratégiai tervezés folyamán, úgyhogy időről időre, és más-más célokra kihegyezve mindig érdemes elkészíteni.

Egy-egy célnál lehet, hogy csak pár dolog, vagy lehet, hogy egy-egy dolog kerül az egyes részekhez, de ez nem baj. Mindig az adott kérdéskörhöz igazodva érdemes kidolgozni ezt a keretet.

Persze ha épp az üzleti tervedben készíted a SWOT elemzést, akkor érdemes mindenféle irányból vizsgálni ezen tulajdonságokat a cégeden, de ha például egy kampány előtt vizsgálódsz, akkor kifejezetten az ahhoz kapcsolódó erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket, illetve veszélyeket érdemes végiggondolni.

Ez volt tehát a stratégiai segítség a SWOT elemzés részéről.

Azonban a stratégiai tervezés kiszolgálásán túl a SWOT elemzés alkalmas a csapatunk összekovácsolására is. Ha az embereinkkel együtt beszéljük át, akkor az embereket is arra biztatja, hogy vegyenek részt a cég életében, gondolkodjanak ők is stratégiában, beszéljenek, osszák meg gondolataikat, véleményüket, ezzel az emberek csoportjából csapatot építhetünk. Jó fórumot kínál például egy esetleges vitára is. Hiszen lehet, hogy egyébként nem talál olyan helyzetet egy munkatársunk, amikor elmondhatná, hogy egy projektben gyenge pont az egyik szereplő lassú tempója. És bár a szakértelmére, és ötleteire elengedhetetlenül szükség van, a tempót valamivel emelni szükséges a hatékonyság érdekében. Szinte egy közös ötletelés is lehet ennek a keretnek az összeállítása, megoldások keresése és így lehetőség nyílik a fejlődésre. Ezeken az ötleteléseken elsődleges a jószándék mindenki részéről, tehát a támadásokat, negatív hozzáállást ki kell iktatni.

Egy ilyen megbeszéléssel mindenki megismeri a helyzetet, a tervet a megoldandó problémákra, a hátteret, és mindenki tud ennek megfelelően dolgozni.

Használd tehát a SWOT analízist stratégia építésre és csapatformálóként egyaránt. Mindezzel csak nyerhetsz. Készen állsz?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>