mérés, elemzés

Weboldalad látogatói – legfőbb mérőszámok

A mérés fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. Az eredményességedet, és a fejlődési utakat, lehetőségeket a mérési eredmények kiértékelése tudja leginkább támogatni.

Koncentráljunk most az online jelenlét, még konkrétabban a weboldalad látogatottságának elemzésére. Az elemzéshez szükséges szuper hatékony, és ráadásul ingyenes eszköz szerencsére mindenki számára elérhető: a Google Analytics. Persze ezen kívül is találsz eszközöket, a legfontosabb mérőszámok természetesen minden elemzőben szerepelnek.

Ha azonban kezdőként lépsz be egy ilyen elemző felületre, lehet, hogy elriaszt az a rengeteg adat, amit ott találsz. Tudod, hogy segítségükkel a végletekig összetett elemzési eredményekhez juthatsz, de egyelőre te csak el akarsz kezdeni benne nézelődni, és lehetőleg olyan információkhoz jutni, amik segítenek a továbblépésben és a jelenlegi helyzet felmérésében.

Itt is érdemes tehát pár fontos mérőszámot kiragadni, majd úgyis ezek biztos használata fog egyre beljebb, előrébb vinni az adatok közti böngészésben. Ezek az alapvető mérőszámok rutinszerű elsajátítása biztos alapot adhat az elemzők hatékony használatához.

  • Egy weboldalon a látogatók körül forog a világ! Először is kell az információ arról, hányan látogatják az oldaladat. Ehhez kiválaszthatsz egy időszakot, amit vizsgálni szeretnél, és arra szűrve nézheted az oldalad tartalmát.
    A látogatókon belül megkülönböztetjük az egyedi látogatásokat, és az összes látogatást, vagy munkamenetet. Az egyedi látogató adat független attól, hogy hányszor látogatta meg ugyanaz a felhasználó a webhelyedet, az összes látogatás pedig számolja az összes webhelyre érkező látogatót a felhasználótól függetlenül. Ha tehát X személy járt az oldalon egyszer, Y pedig ötször, akkor ez 2 egyedi látogatót, és 6 munkamenetet jelent. Láthatsz egy oldalmegtekintés adatot is, ami az összes megtekintett oldalak számát jelenti.

    Fontos még a látogatók közt azt az arányt is megnézi, hogy milyen arányban vannak visszatérő és új látogatók. A visszatérő látogatók növekedése azt jelenti, hogy érdemes visszatérni, hasznos tartalmat ad olvasóinak. Az új látogatások pedig a marketing tevékenységünket igazolja. Az Analytics esetében nagyjából ezeket az adatokat láthatod a kezdő oldalon, miután bejelentkezel.

  • Hivatkozások: azaz honnan jönnek a látogatóid? Tulajdonképpen visszajelzést kapsz, hogy melyik csatornán milyen hatékonysággal működik a munkád, a marketing tevékenységed. A társoldalak, akik ajánlják oldaladat, hogyan szerepelnek a látogatottságod szempontjából, a közösségi médiába rakott energiád, amit hirdetésre, posztolásra szánsz hány látogatót eredményez az oldaladon. Az Analytics bal oldali fastruktúrájában az Ügyfélszerzés -> Minden Forgalom -> Hivatkozók pontjára kattintva láthatod – ugyanarra az időszakra szűrve, ahol korábban álltál (amit bármikor megváltoztathatsz a jobb felső sarokban) – ezeket az adatokat.
  • Visszafordulási arány – ugyanennél a jelentésnél rögtön láthatsz több adatot, amik közül a visszafordulási arányt érdemes megvizsgálnod. A visszafordulás azt jelenti, hogy egy látogató amelyik oldalon bejött, mindenféle interakció nélkül onnan ki is lépett. Általában tehát ez azt jelenti, hogy a belépő nem találta meg, amit keresett és elhagyta az oldalt. A visszafordulási arányt lehetetlen 0-ra levinni, de mindenképpen törekedni kell az arány csökkentésére, azaz, hogy minél inkább megtalálják a látogatók a számításaikat az oldalunkon, menjenek tovább, nézelődjenek, stb.
  • Kilépő oldalak – a kilépést és a visszafordulási arányt gyakran keverik. A kilépő oldalak azok az oldalak, ahonnan több oldal megnézése után kilép a látogatónk (a visszafordulási arány az egyoldalas látogatókat elemzi, akik benéznek, és már mennek is el, interakció nélkül) Vannak olyan oldalak, amiknél természetes a magas kilépési arány, például tipikusan ilyen a vásárlás nyugtázásáról szóló lap. Viszont a többi oldalnál érdemes megnézni, hogy miért lehet éppen az adott lap az a hely, ahonnan a látogatónk elhagyja oldalunkat. Az Analytics bal oldali fastruktúrájában a Viselkedés -> Webhely tartalom -> Kilépési oldalak pontjára kattintva láthatod – most is ugyanarra az időszakra szűrve, ahol korábban álltál (amit bármikor megváltoztathatsz a jobb felső sarokban) – ezeket az adatokat.
  • Konverziós arány – Ez mutatja a webhelyed eredményességét. Hiszen a weboldalad célja az eladás/feliratkozók gyűjtése, követő tábor növelése, stb. Az itt beállított céloldalakra meg tudod nézni, hogy a látogatások hány %-a jut el ezekre a pontokra. Ha ez az arány alacsony, akkor vagy nem a megfelelő közönség látogatja a webhelyedet, vagy nem elég meggyőző az oldalon lévő tartalom, nem győzi meg a látogatót arról, hogy valóban jó megoldást nyújt a problémájára. (ugyanakkor lehet technikai jelzés is például egy hirtelen visszaesés azt is mutathatja, hogy valami probléma van a kosárral, vagy a regisztráció menetével)

Végül érdemes megnézni, hogy mik a leglátogatottabb lapjaid. Hol töltenek el legtöbb időt, mit néznek meg sokan. Ebből információt nyerhetsz arról, hogy mit szeretnek, milyen irányban érdemes a további tartalmakat felépíteni.

A legfontosabb tehát, hogy ne vessz el a számok, kimutatások, elemzések tengerében, hogy kezdd kicsiben! Nézegesd azokat a számokat, amiket értesz, vizsgáld meg, mit jelentenek ezek az oldaladra nézve. Indíts valamelyikkel, próbálj rajta javítani, nézd meg újra, nézd rendszeresen. Látni fogod, mivel milyen hatást érsz el, ami segít a továbblépésben, és egyre rutinosabbá tesz a már ismert számok felkutatásában, elemzésében. Rutint szerzel a legfontosabb mutatószámok elemzésében és ahhoz már hozzá tudod pakolni a további kimutatásokat, a további kérdéseidre megtalálni a választ pedig már gyerekjáték lesz. Persze rengeteg segédanyagot, könyvet, tutorialt találsz az Analyticshez. Lényeg, hogy használd, próbálj következtetéseket levonni a számokból, amiket megkapsz.

Jó munkát!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>